Hoe werkt een ELM327 interface en hoe herken ik een originele?

  • Geplaatst op
  • Door Mustafa Demir
  • Geplaatst in ELM327
Hoe werkt een ELM327 interface en hoe herken ik een originele?

De ELM327 is een universele voorgeprogrammeerde chip die wordt gebruikt voor het uitwisselen van data tussen een device (laptops, smartphone handheld OBD-uitlezer) met de OBD-interface (on-board diagnostics in de auto. De ELM327-chip wordt breed toegepast in OBD ll-uitleesapparatuur van veel fabrikanten.

De chip wordt gebruikt om via een opdrachtprotocol de OBD-voertuigdata met behulp van een USB, Low en High speed RS-232, Bluetooth, draad of WIFI-verbinding uit te wisselen met een mobiele telefoon, laptop of een andere uitleesapparaat.

Van de ELM327 zijn er ook veel klonen in omloop, in de meeste gevallen met versienummer v1.5 Verder hebben de klonen vaak geen OBD ll-poortpennen 2 en 10 aangesloten. Hierdoor is het lezen van fabrikant specifieke data niet mogelijk. De door de fabrikant ELM electronics uitgegeven versies zijn echter de versies V1.0, V1.3a, V1.4b, V2.1 en V2.2.

De oude uitlees interfaces hebben de ELM323-chip. Deze wordt gebruikt voor oude voertuigen met bijvoorbeeld alleen een K-lijn als communicatie lijn met verschillende Ecu's. De K-lijn is aangesloten op aansluiting 7 van de OBD stekker / OBD poort. 

 

De ELM327 heeft onder andere de mogelijkheden om de volgende functies uit te voeren:

  1. Uitlezen en weergeven van foutcodes.
  2. Uitlezen en weergeven van (beperkte) merk specifieke foutcodes.
  3. Foutcodes wissen.
  4. MIL (Check Engine) dashboardlampje resetten.

 

Weergeven van realtime sensorwaardes, waaronder:

  1. Motortoerental
  2. Laaddruk
  3. Koelvloeistoftemperatuur
  4. Brandstofdruk
  5. Voertuigsnelheid
  6. Brandstofdruk
  7. Voertuigsnelheid
  8. Brandstofdruk
  9. Voertuigsnelheid
  10. Brandstof korte termijn adaptiewaarde
  11. Brandstof lange termijn adaptiewaarde
  12. Inlaatspruitstukdruk en temperatuur
  13. Ontstekingsvervroeging
  14. Luchtmassa
  15. Gasklepstand
  16. Lambdasensorspanningen
  17. Fuel System-status

 

De ondersteunde ELM327-protocollen zijn:

  • SAE J1850 PWM (41.6 kbit/s)
  • SAE J1850 VPW (10.4 kbit/s)
  • ISO 9141-2 (5 baud init, 10.4 kbit/s)
  • ISO 14230-4 KWP (5 baud init, 10.4 kbit/s)
  • ISO 14230-4 KWP (fast init, 10.4 kbit/s)
  • ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 500 kbit/s)
  • ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 500 kbit/s)
  • ISO 15765-4 CAN (11 bit ID, 250 kbit/s)
  • ISO 15765-4 CAN (29 bit ID, 250 kbit/s)
  • SAE J1939 (250kbit/s)
  • SAE J1939 (500kbit/s)

 

Belangrijk voor het functioneren is dat de voeding en de massa (GND) van de ELM327 verbonden zijn met de voeding en massa (GND) van de OBD-stekker/DLC-stekker (Data Link Connector) in het voertuig, om storing door potentiaalverschil (verschil in spanningen) tussen de chip en het voertuig te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat de uitleesstekker eerst contact maakt met de massa zijn de massa pootjes van de stekker langer dan de andere pinnen.

 

Aansluitingen OBD ll-poort

iDEAL MasterCard Visa Bank transfer Bancontact Maestro SOFORT Banking Klarna Pay Later KBC Giropay American Express EPS Visa Electron Belfius Cartes Bancaires
Mijn account
U bent niet ingelogd. Log in om gebruik te maken van alle voordelen. Of maak nu een account aan.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...