Voor 16:00 uur besteld, volgende werkdag in huis!
Gratis verzenden binnen Nederland & België!
2 jaar garantie op je product
thuiswinkelwaarborg consumentthuiswinkel waarborg
  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0

    Tijdelijke speciale aanbieding op geselecteerde producten. BEKIJK AANBIEDINGEN

  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0
    Voor 16:00 uur besteld, volgende werkdag in huis!
    Gratis verzenden binnen Nederland & België!
    2 jaar garantie op je product

    Tijdelijke speciale aanbieding op geselecteerde producten. BEKIJK AANBIEDINGEN

    Waarom is software Flashen / Online programmeren van een auto een noodzaak?

    Software flashen vroeger en nu

    In het verleden werd de software in de regeleenheden eenmalig ingeprogrammeerd, maar moderne technieken zoals het flashgeheugen maken het ook mogelijk om de software te vernieuwen. De EEprom wordt dan geladen met een nieuw programma. Dit noemen we software flashen.

    Bij moderne voertuigen in het steeds vaker mogelijk dat de software wordt bijgewerkt naar een nieuwere versie. Dit wordt een update genoemd. Dit is niet zonder risico. Als er tijdens het bijwerken iets verkeerds gaat, dan bevat het apparaat geen geldige software meer en zal het niet meer werken.

    Sommige regeleenheden bevatten daarom twee componenten met software, zodat het apparaat nog op oudere werkende software kan werken, als het updaten verkeerd is gegaan. Bij sommige regeleenheden is bijvoorbeeld de BIOS-chip met software dubbel uitgevoerd.

     

    Waarom een software update?

    Tijdens de ontwikkeling van een voertuig wordt het voertuig op allerlei aspecten uitgebreid getest. Dit geldt ook voor de software in het voertuig. Toch leert de praktijk dat er altijd kinderziekten verschijnen als een model een tijdje op de markt is. Hierdoor blijven fabrikanten ook modellen die al op de markt zijn verder ontwikkelen. Ze zijn immers verplicht een bepaalde garantie te leveren. Hierdoor komt het voor dat bepaalde storingen of klachten alleen op zijn te lossen met een software-update. Voorbeeld van een storing (klacht) waarbij de fabrikant aangeeft dat deze opgelost kan worden met een software-update:

    Klacht

    1. Bij het openen van het portier blijft de zijruit in 'automatisch zakken' staan en komt bij het sluiten van het portier niet meer omhoog.
    2. 'Automatisch zakken' wordt niet uitgevoerd.
    3. Het ruitmechanisme is voor korte tijd niet te bedienen.
    4. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling gaat de buitenspiegel aan bijrijderszijde niet automatische in een vooraf ingestelde stand als de draaiknop voor de buitenspiegels op R staat.

    Technische achtergrond

    1. Vanwege een afwijking in de software raakt het portierregelapparaat de basisafstelling voor de eindpositie van het ruitmechanisme kwijt.
    2. Ook kan een onderspanning van minder dan 7 volt deze afwijking veroorzaken.
    3. De geluidsontwikkeling bij het aansturen van het portierslot wordt ook verholpen.

    Het kan ook voorkomen dat achteraf blijkt dat de software niet voldoet aan de gestelde milieunormen, omdat het uit de markt halen van de betreffende voertuigen te kostbaar is, wordt dit vaak opgelost met een software-update. Een goed voorbeeld hiervan is de zogenoemde sjoemelsoftware.

    In de toekomst zullen er waarschijnlijk ook veel veiligheidsupdates komen, doordat moderne auto`s via wifi, satelliet, telefoonnetwerken, enzovoort verbonden zijn met de buitenwereld. Hierdoor is het hacken van een voertuig veel makkelijker en aantrekkelijker geworden. De eerste veiligheidsupdates zijn al uitgevoerd.

    Een uitgevoerde software-update is in de meeste gevallen onomkeerbaar. Na de update kan het zijn dat systemen in het voertuig anders gedragen. Afhankelijk van de regeleenheid waarin de update wordt uitgevoerd kan het zijn dat het brandstofverbruik hoger wordt of het vermogen vermindert, maar ook het schakelgedrag van de transmissie kan anders zijn. Het is dus belangrijk dat de eigenaar van het voertuig hierover van tevoren wordt geïnformeerd.

    Er is geen vaste tijdsduur aan te geven voor het uitvoeren van een software-update. Dit is geheel afhankelijk van het betreffende merk en type voertuig waarvoor de update uitgevoerd moet worden. Er zijn ook merken die vereisen dat het gehele voertuig van de laatste softwareversie wordt voorzien. een software-update kan variëren van enkele minuten tot enkele uren. 

     

    Ophalen van softwaredata

    Voordat je een regeleenheid gaat flashen moet je eerst controleren of er een update beschikbaar is. Hiervoor zul je moeten weten welke software er in de regeleenheid zit en wat de laatst beschikbare software is die de fabrikant heeft vrijgegeven. Het opvragen van de huidige stand van de software is per merk en type verschillend. Bij auto`s die binnen de EOBD-norm vallen zou je de softwarestand van de motorregeleenheid moeten kunnen vinden onder Mode 9 Identificatie van de auto.

    De laatst beschikbare software die de fabrikant heeft vrijgegeven kun je vaak alleen maar vinden bij de fabrikant zelf. Sommige fabrikanten geven bij de update aan welke softwareproblemen er met de nieuwe update worden verholpen.

     

    Accu spanning

    Het flashen van software is niet zonder risico. Wanneer er tijdens het flashen iets verkeerd gaat, dan bevat de regeleenheid geen geldige software meer en al niet meer werken.

    Tijdens het flashen van een regeleenheid kan het voorkomen dat componenten, zoals de koelventilator, brandstofpomp of ruitenwissers geactiveerd worden. Gevolg hiervan is een daling van de batterijspanning die voorkomen moet worden.

    Het is belangrijk dat de accuspanning van het voertuig stabiel blijft. Om een stabiele accuspanning te garanderen zijn er speciale acculaders op de markt beschikbaar (ondersteuningsladers). Deze laders garanderen een constante energievoorziening zonder enige ondersteuning van de accu. Er zijn autofabrikanten die tijdens het flashen een constante energievoorziening van minimaal 50 ampère voorschrijven.

    Er zijn ook nog andere factoren die ervoor kunnen zorgen dat het flashen van een regeleenheid fout gaat.

    Er kunnen in de interne regeleenheid storingen of bekabelingsproblemen zijn. Ook een verstoring van het voertuig tijdens de software-update kan tot een fout leiden. Voorkom dat tijdens het flashen iemand een portier van het voertuig opent: dit kan tot een softwarefout leiden.

     

    Welke uitleesapparaten of ondersteuningsladers kan ik gebruiken voor het programmeren van online software?

    Autel:

    Launch:

    Topdon:

    Heeft u vragen over een product of komt u er toch niet onderuit, dan kunt ook contact opnemen met onze klantenservice, zodat wij u kunnen helpen bij het kiezen van de juiste product.

    Laat een reactie achter

    * Verplichte velden
    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking