Waarvoor staat OBD en waarvoor is het?

Waarvoor staat OBD en waarvoor is het?

Moderne voertuigen zijn een complex geheel van mechanische en elektronische systemen. Elk mechanisch proces wordt gecontroleerd met behulp van elektronica. Het opsporen en repareren van defecten kan een tijdrovende klus zijn. Om de diagnose voor de werkplaats te vereenvoudigen hebben autofabrikanten slimme soft- en hardware ontwikkeld die zelf in staat is een basisdiagnose te stellen in het voertuig. Aan de hand van deze informatie is de software in staat de bestuurder op de hoogte te brengen van de staat van het voertuig.

 

Dit gebeurt in de praktijk vaak door middel van een melding op het dashboard. Aan de hand van deze melding zal de bestuurder de werkplaats bezoeken. In de werkplaats is men in staat met de juiste diagnosestappen of testapparatuur het voertuig uit te lezen en de storing eventueel te verhelpen, doordat de overheid autofabrikanten verplicht hun auto's veiliger en schoner te maken is er ook rond de zelfdiagnose in het voertuig wetgeving opgesteld. OBD (On Board Diagnostics) maakt deel uit van deze wetgeving. De zelfdiagnose en de mogelijkheden die een werkplaats heeft met zijn diagnosetester gaan echter veel verder dan de regels die de overheid heeft opgesteld.

 

Historie OBD

Door een dichte bevolkingspopulatie en lage brandstofkosten had de Amerikaanse staat Californië in de jaren '70 te kampen met ernstige smogvorming. Dit was aanleiding tot het uitvaardigen van de strengste uitlaatgas- en verbruiksvoorschriften ter wereld. Als eerste werd een beroep gedaan op de autofabrikanten, die enorme inspanningen geleverd hebben om zo snel mogelijk aan de voorschriften te voldoen.

 

OBD I

OBD I is in 1988 in de VS ingevoerd. Elektrische componenten die de uitlaatgassamenstelling beïnvloeden worden hierbij bewaakt door de ECU. Bij een voor OBD I relevante storing zal een optisch signaal worden gegeven. Via een knippercode kan zonder gebruikmaking van testapparatuur de betreffende storing worden uitgelezen.

 

OBD II

OBD II is in 1996 in de VS ingevoerd. Het verschil met OBD I is dat niet alleen de componenten worden bewaakt, maar ook alle systemen en processen die van invloed zijn op de uitlaatgassen. Hiertoe hoort eveneens het brandstofregelsysteem. De goede werking van OBD II moet gedurende 5 jaar of 160.000 km worden gegarandeerd. Dit wordt in de VS steekproefsgewijs door keurende instanties gecontroleerd. Deze gegevens kunnen dan met een universele tester worden uitgelezen. Als een overtreding van de wettelijke eisen wordt geconstateerd, is de automobielfabrikant verplicht om de storing voor de gehele modellenserie te verhelpen

 

iDEAL PayPal MasterCard Visa Bank transfer Bancontact Visa Electron Maestro ING HomePay SOFORT Banking Klarna Pay Later
Mijn account
U bent niet ingelogd. Log in om gebruik te maken van alle voordelen. Of maak nu een account aan.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...