Voor 16:00 uur besteld, volgende werkdag in huis!
Gratis verzenden binnen Nederland & België!
2 jaar garantie op je product
thuiswinkelwaarborg consumentthuiswinkel waarborg
  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0

    Wij zijn op maandag 17 juni gesloten. Bestellingen geplaatst na vrijdag 16:00 worden de daaropvolgende dinsdag verzonden.

  • Incl.Excl.
    BTW
  • 0
    Voor 16:00 uur besteld, volgende werkdag in huis!
    Gratis verzenden binnen Nederland & België!
    2 jaar garantie op je product

    Wij zijn op maandag 17 juni gesloten. Bestellingen geplaatst na vrijdag 16:00 worden de daaropvolgende dinsdag verzonden.

    Door Mustafa Demir

    RDW: Het uitlezen van boordcomputers APK

    Vanaf 20 mei 2023 treedt de Uitvoeringsverordening 2021/392 in werking. Dit heeft gevolgen voor RDW-erkenninghouders en APK-keuringsstations. In deze blog bespreken we de nieuwe verantwoordelijkheden voor het uitlezen van boordcomputers tijdens APK, de betrokkenheid van de Europese Commissie en wat dit betekent voor de toekomst van APK-keuringen.

     

    Nieuwe verordening: Uitlezen van boordcomputers tijdens APK

    Volgens de Uitvoeringsverordening 2021/392, die vanaf 20 mei 2023 van kracht wordt, moeten voertuigen (personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen) die sinds 2021 op de weg rijden tijdens de APK worden uitgelezen. Hierbij wordt het daadwerkelijke brandstof- of elektriciteitsverbruik vastgelegd. Dit betekent dat APK-keuringsstations en RDW-keuringslocaties over de juiste scantools moeten beschikken en de verzamelde gegevens op de correcte wijze verwerken.

     

    Rol van de Europese Commissie en het EEA

    Lidstaten zijn verplicht om de verzamelde gegevens over het werkelijke brandstof- en energieverbruik jaarlijks te rapporteren aan de Europese Commissie en het Europees Milieu Agentschap (EEA). Door het uitlezen van boordcomputers kan de Europese Commissie het brandstof- en energieverbruik van voertuigen nauwkeurig monitoren. Bij afwijkingen kunnen eventueel vervolgonderzoeken worden ingesteld.

     

    APK en de nieuwe verantwoordelijkheden van RDW-erkenninghouders

    Erkenninghouders zullen tijdens de APK de boordcomputers van voertuigen moeten uitlezen en deze gegevens doorgeven aan de RDW. Op dit moment is de RDW in overleg met leveranciers van uitleesapparaten om te bepalen hoe deze gegevens op een eenvoudige en snelle manier kunnen worden doorgegeven. Erkenninghouders zullen voor het einde van dit jaar geïnformeerd worden over dit onderwerp.

     

    Het belang van uitlezen van boordcomputers tijdens APK

    De nieuwe Uitvoeringsverordening 2021/392 brengt veranderingen met zich mee voor RDW-erkenninghouders en APK-keuringsstations. Door het uitlezen van boardcomputers tijdens APK en het rapporteren van de verzamelde gegevens aan de Europese Commissie en het EEA, kunnen lidstaten nauwkeurig monitoren en bijdragen aan een duurzamere en veiligere wegverkeer. Dit betekent ook dat erkenninghouders en keuringsstations zich moeten voorbereiden op deze nieuwe verantwoordelijkheden, door te investeren in de juiste uitleesapparatuur en het aanleren van de correcte verwerkingsmethoden. Deze veranderingen zullen uiteindelijk leiden tot een betere naleving van de emissienormen en een schonere, veiligere toekomst voor iedereen op de weg.

     

    Inspanningen om het verzenden van informatie naar de RDW te vergemakkelijken

    Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die het uitlezen van boordcomputers en het doorgeven van de verzamelde gegevens aan de RDW met zich meebrengt. Daarom zijn we momenteel hard aan het werk om een oplossing te vinden die dit proces voor erkenninghouders en APK-keuringsstations eenvoudiger en efficiënter maakt.

    Zodra we een oplossing hebben gevonden die het verzenden van informatie naar de RDW vergemakkelijkt, zullen we deze blog bijwerken om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en de beschikbare tools die u kunnen helpen bij het voldoen aan de nieuwe verordening.

     

    Conclusie

    De nieuwe Uitvoeringsverordening 2021/392 brengt veranderingen met zich mee voor RDW-erkenninghouders en APK-keuringsstations. Het uitlezen van boordcomputers tijdens APK en het rapporteren van de verzamelde gegevens is essentieel voor het bevorderen van duurzaamheid en verkeersveiligheid. We blijven ons inzetten om een oplossing te vinden die het doorgeven van deze gegevens aan de RDW vereenvoudigt. Houd deze blog in de gaten voor toekomstige updates over onze voortgang en de beschikbare oplossingen.

    Reacties

    • Door Mustafa NA

      Geachte Benamar,<br />
      <br />
      Bedankt voor uw reactie! Wij hebben meerdere OBFCM uitleesapparaten in onze assortiment. Hier heeft u een link naar het product pagina toe voor de uitleesapparaten die het OBFCM functie ondersteune...

    • Door Mohamed Benamar

      Hello.
      Welke apparaat raden julie aan voor het uitlezen van het OBFCM systeem voor nieuwe APK regels.
      MVG
      Benamar

    Laat een reactie achter

    * Verplichte velden
    Vergelijk 0

    Voeg nog een product toe (max. 5)

    Start vergelijking

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »