Wat is een foutcode en hoe treedt dit op in een auto op en wat betekent dit?

Wat is een foutcode en hoe treedt dit op in een auto op en wat betekent dit?

Wanneer een sensor of actuator buiten de brandbreedte van de tolerantie valt, zal het controlesysteem dit herkennen en wordt een DTC (Diagnostic Trouble) opgeslagen. Door middel van testapparatuur kunnen we deze foutcodes uitlezen.

 

De foutcodes kunnen we opsplitsen in twee categorieën:

  1. Actuele foutcodes (present, permanent)
  2. Opgeslagen foutcode (stored, sporadischen, intermittend)

 

Actuele foutcodes:

Een actuele foutcode betekent dat de storing op het moment dat je het storingsgeheugen van een regeleenheid uitlees aanwezig is.

Een stekker van een wielsensor is niet aangesloten. Het controlesysteem herkent dit en er wordt een foutcode opgeslagen. Als je deze foutcode wist, zal het controlesysteem de storing direct weer herkennen en er wordt opnieuw een foutcode opgeslagen. Een actuele foutcode kun je daarom ook niet wissen.

Een actuele foutcode

 

Opgeslagen foutcodes:

Een opgeslagen foutcode heeft betrekking op een storing die het controlesysteem heeft herkend en bevestigd, maar die op het moment van uitlezen niet aanwezig is.

Een stekker van een wielsensor maakt een slecht contact, maar is op moment van uitlezen in orde.

Deze foutcode kun je dan ook wissen en zal niet direct terugkomen. Het wissen van de foutcode betekent niet dat de storing is opgelost.

Een opgeslagen foutcode

 

Storingen in het proces of periferie:

Storingen kunnen betrekking hebben op een regeling, proces of op een defect in de bedrading of component zelf.

De bijbehorende foutcodes zijn daarom onder te verdelen in:

  1. Storingen in de periferie
  2. Storingen in het proces

 

Foutcodes (DTCs):

Als de OBD een storing herkent, wordt een DTC (Diagnostic Trouble Code) opgeslagen. DTCs zijn onder te verdelen in:

  1. NON-MIL-DTCs
  2. MIL-DTCs

NON-MIL-DTC:

Hier gaat het om een DTC die niets met een emissie technische storing te maken heeft, dus ook niet met de EOBD-wetgeving. Hij zal ook niet met een EOBD-tester te achterhalen zijn. Dit zijn tevens de beperkingen van EOBD, omdat zulke storingen alleen met merk specifieke apparatuur aan het licht te brengen zijn.

MIL-DTC:

Dit betekent dat het gaat om een emissie technische storing, d.w.z de MIL zal (gaan) oplichten. Deze DTCs zijn met universele EOBD-testers uit te lezen.

De EOBD-tester zal bij het uitlezen van storingen foutcodes ontvangen. Deze codes zijn verplicht gestandaardiseerd. Afhankelijk van de tester wordt alleen de code of ook de benaming die hieraan hangt weergegeven.

Onbevestigde en bevestigde foutcodes:

Binnen de EOBD-wetgeving kennen we ook de onbevestigde foutcodes (pending) en bevestigde foutcodes (confirmed). Als door het controlesysteem een storing gedetecteerd wordt zal deze storing als een onbevestigde DTC worden opgeslagen. Als deze storing bij de tweede rit wordt bevestigd. Wordt er een bevestigde DTC en FFD (Freeze Frame Data) opgeslagen en gaat de MIL (Malfunction Indication Light)branden. Dit is niet per definitie een actuele foutcode.

iDEAL MasterCard Visa Bank transfer Bancontact Maestro SOFORT Banking Klarna Pay Later KBC Giropay American Express EPS Visa Electron Belfius Cartes Bancaires
Mijn account
U bent niet ingelogd. Log in om gebruik te maken van alle voordelen. Of maak nu een account aan.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...